Linki

Ostatnio

Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
Lipiec 29, 2014, 10:52:20 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

użytkowników
  • Użytkowników w sumie: 154
  • Latest: Quoza
Stats
  • Wiadomości w sumie: 9444
  • Wątków w sumie: 1001
  • Online Today: 5
  • Online Ever: 361
  • (Listopad 02, 2013, 08:36:23 am)
Użytkownicy online
Users: 0
Guests: 3
Total: 3

Autor Wątek: Grafika: jak narysować świat  (Przeczytany 1217 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Devean

  • globalni moderatorzy
  • ****
  • Wiadomości: 143
  • Karma: +0/-0
  • Płeć: Mężczyzna
Grafika: jak narysować świat
« dnia: Maj 09, 2013, 12:36:19 am »
Grafika: jak narysować świat

Od: Randall Bills, Catalyst Game Labs

Oryginalna wiadomość: http://www.shadowrun.com/shadowrun-tabletop/2013/05/08/sr5-art-blog-the-setting-as-the-hero/



Nic lepiej nie może pomóc wspaniałemu światu niż dobre jego narysowanie. Jest to niesamowicie skuteczny sposób na wspomożenie wyobraźni czytelnika. Wszak nie bez powodu mówi się, że obraz wart jest tysiąca słów. Czy jest to ujęcie kamery ukazujące Arkę Przymierza wiezioną wózkiem przez magazyn pełny skarbów w „Poszukiwaczach Zaginionej Arki”, czy niesamowicie pięknie namalowane przez Syda Meada sceny miejskie na potrzeby Blade Runnera — wystarczy kilka dobrze zaplanowanych obrazów, aby błyskawicznie wprowadzić oglądającego w świat intryg i cieni.


W tym tygodniu przekażemy Wam kolejną garść porad graficznych. Tym razem jednak opowiemy o rysowaniu świata. A w szczególności — miast. Co jest wspaniałego w czasach, w których obecnie żyjemy, to fakt, że wszędzie ciągle powstaje całe mnóstwo bardzo dobrej grafiki — do gier, filmów, seriali itp. Dlatego też wystarczy jedno wyszukiwanie w Google, żeby znaleźć mnóstwo źródeł inspiracji. Sama fraza „futurystyczne miasto” zwraca całe zatrzęsienie ciekawych obrazów. Trzeba jednak pamiętać o kilku charakterystycznych elementach, które wyróżniają Shadowruna na tle innych futurystycznych światów. Poniżej znajdziecie wypunktowane przydatne porady, dzięki którym Wasze miejskie cienie będą jeszcze lepsze.

1. W Shadowrunie każde miasto trzeba traktować indywidualnie. Każde ma swoją osobowość, ściśle powiązaną z jego historią w kanonie. I w związku z tym trzeba je odpowiednio potraktować. Przykładowo w Seattle zadomowiły się olbrzymie, korporacyjne drapacze chmur mocno odbiegające od współczesnych zasad budownictwa miejskiego, podczas gdy na architekturę Cheyenne w (byłym) stanie Wyoming duży wpływ wywarł fakt wybrania miasta na stolicę państwa Narodu Sioux. Chicago ciągle nosi piętno insektoidalnych duchów, podczas gdy wygląd Panamy w dużej mierze „zawdzięczamy” bombie atomowej i przejęciu kontroli nad miastem przez Aztlan. Wszystko to ma znaczenie przy rysowaniu, ponieważ silnie wpływa na wygląd każdego miasta — nawet jeśli spojrzeć na nie z dużej odległości.

2. Trzeba wyważyć połączenie współczesnego świata i futuryzmu. Tak jak przy każdej robocie — dobrze jest znać swoje miasto. Wszystkie miasta, na całym świecie, w każdej epoce, stanowią wymieszanie starych budynków z nowymi. Wszystkie miasta Szóstego Świata to nasze dzisiejsze świata — tylko 60 lat później (ale za to jakie wspaniałe później!). Dlatego też podczas rysowania shadowrunowego miasta należy zacząć od poznania jego obecnego wyglądu. Następnie trzeba ustalić, co i w jakim stopniu trzeba będzie zmienić. Generalnie zalecam stosowanie 70% obecnej zabudowy i 30% nowych budynków. Oczywiście zasada ta nie jest bezwzględna, ale stanowi dobre uśrednienie. Jeśli chodzi o sytuacje wyjątkowe — mistrz gry ma zawsze rację patrz punkt pierwszy. Np. w przypadku Seattle mamy ok. 60% budynków współczesnych i 40% nowych. W Berlinie (który los doświadczył o wiele bardziej) będzie to ok. 40% współczesnej zabudowy, 30% zaniedbanych, na w pół zrujnowanych przedmieść oraz 20% nowej zabudowy (chociaż konkretne proporcje w poszczególnych częściach miasta są dyskusyjne). Redmond, które obecnie jest siedliskiem nowoczesności i luksusu, w Shadowrunie jest strefą walki. Dlatego też tutaj mamy raczej 50% współczesnej zabudowy, 50% gruzów i 100% dewastacji. Podsumowując: najpierw trzeba ustalić, jak miasto wygląda obecnie oraz jaka jest jego historia w Szóstym Świecie. Te dwa kroki pozwolą Wam uniknąć nieuniknionych poprawek po miażdżącej krytyce innych graczy.

3. Traktujcie „cienie” dosłownie. Podczas rysowania shadowrunowych miast dobrze jest pamiętać, że większość postaci graczy żyje i pracuje w cieniach. Dosłownie. W cieniach rzucanych na świat przez megakorporacje. Oznacza to, że scena o dużej liczbie cieni — nawet w środku dnia — może być jednym z najważniejszych elementów rysunku. Cienie są wszędzie, o każdej porze dnia i nocy (zwłaszcza nocy). Pomyślcie, gdzie na Waszych rysunkach mogą się one znajdować, i wykorzystajcie je. Pamiętajcie, że grafika ma ukazywać świat megakorporacji i ich cieni.

4. Światło rzucajcie od dołu. Jak wspomniałem przy okazji wpisu o rysowaniu postaci, jest taka stara zasada, że czarne charaktery najlepiej jest oświetlać od dołu, ponieważ nadaje im to złowieszczy wygląd. Ta sama zasada ma zastosowanie do miast. W mieście większość oświetlenia pochodzi z obszarów najbliższych gruntu — tak do piątego piętra. Głównymi źródłami światła są latarnie, światła samochodów i różne znaki, bilbordy itp. Wyżej jest już bardzo mało światła — praktycznie tylko olbrzymie neony z nazwami korporacji na szczytach biurowców, szperacze pojazdów latających i ew. strumienie światła biegnące od ziemi (np. z okazji jakiejś ważnej premiery filmowej). Oznacza to tyle, że wszelkie budowle powinny być dość ciemne, a źródłami światła powinny być tylko poziom ulic oraz okna budynków. Stosowanie się do tej zasady podkreśla mroczny charakter Szóstego Świata.

5. Cała uwaga musi skupiać się na mieście. To jest jedyny rodzaj ilustracji, w przypadku którego ukazywanie pleców postaci jest wręcz wskazane. Ponieważ w przypadku rysowania miasta postacie są tylko dekoracją. Najważniejszy jest drugi plan — wszelkie osoby narysowane na pierwszym planie mają uzmysłowić patrzącemu, że nawet ludzie na rysunku poświęcają całą swoją uwagę miastu. Głowy postaci zwrócone w stronę budynków automatycznie prowadzą wzrok osoby oglądającej rysunek. Jeśli cofniecie się trochę i spojrzycie na powyższy rysunek (ukazujący swoją drogą Berlin), zobaczycie, że postać na pierwszym planie jest praktycznie tylko sylwetką. Wszystko skupia się tam, gdzie powinno — na mieście. Bo jest wspaniałe.

6. Wszystkie detale znajdują się w mieście. W przypadku dodawania postaci do tego rodzaju ilustracji należy pamiętać, żeby były narysowane bardzo ogólnie. Pomaga to poprowadzić oko patrzącego w stronę centrum rysunku — w którym też powinny koncentrować się wszystkie detale.

7. Scena powinna być ciemna. Pamiętacie, co pisałem o cieniach? Podkreślę to ponownie. W świecie nawiązującym do filmów noir cienie są zwykle ważniejsze od miejsc najbardziej oświetlonych. Co najmniej 50% sceny powinno składać się z ciemnych, ostrych cieni.

8. W Shadowrunie nie ma sznurów latających samochodów. No dobra. Napisałem to. Tak, wiem, że jest to temat pełen kontrowersji, a niektóre zespoły pracujące nad Shadowrunem w ostatnich (już przeszło) 25 latach wrzucali czasem całe sznury latających samochodów, ale mu staramy się koncentrować na tym, czego chcą miłośnicy systemu. A oni przez ostatnie 15 lat konsekwentnie powtarzają, że szał na punkcie latających samochodów jest wyjątkiem, nie regułą. To nie Coruscant z Gwiezdnych Wojen. To Shadowrun — zaledwie 60 lat w przyszłość. Każda osoba zainteresowana rysowaniem dla nas shadowrunowych miast musi pamiętać, że Gwiezdne Wojny i Shadowrun nie pasują zbytnio do siebie.

9. NIGDY nie należy używać miękkiego pędzla do malowania miast w Shadowrunie. Nigdy, nigdy, przenigdy! W Shadowrunie NIE MA miękkich miast. Jeśli kiedykolwiek komuś przyjdzie do głowy użyć w Photoshopie airbrusha, powinien poprosić swoich kolegów z drużyny o solidne manto specjalnym wydaniem rocznicowym Blade Runnera na Blu-Ray (albo nie, niech tego nie robią — jeszcze uszkodzą płytę — przyp. red.).Po odzyskaniu przytomności film będzie Wam się odtwarzał w głowie i będziecie w stanie umysłu dużo bardziej dostosowanym do rysowania shadowrunowych miast.

Ogólnie rzecz ujmując — jeśli chodzi o rysowanie miast, diabeł zawsze tkwi w szczegółach. Najlepszym sposobem na uniknięcie przeróbek i powtórek jest porządne zapoznanie się zawczasu z miastem, jego obecnym wyglądem i historią w Szóstym Świecie. Na całe szczęście z każdym miastem związanych jest wystarczająco dużo smakowitych historii, aby zainspirować Was do stworzenia wielu ciekawych prac, które wzbogacą Wasze sesje.

Powodzenia!

Brent Evans
Dyrektor ds. grafiki
Catalyst Game Labs
The avalanche has started, it's too late for the pebbles to vote...
SR1 SR2+ !SR3 SR4+++ h++ b++ !B UB- IE+ RN--- W++ ma++ m++(e+++) gm+ M-- P++

 

3 Gości, 0 Użytkowników